Gislaved bmk 1965 –

Gislaved badmintonklubb GBMK startade 1965 och dess första träningshall var Gyllenforsskolan med lågt till tak och endast en bana. Efter något år var det dags att inviga plashallen där klubben höll till fram till 1970 varefter den nybyggda sporthallen togs i bruk. Sedan starten 1965 har regelbunden träning bedrivits samt deltagande i såväl seriespel som sanktionerade nationella tävlingar samt även stått som arrangör för årligen återkommande tävlingar.Klubben har genom årens lopp haft flera fina framgångar och fostrat flera spelare som nått framskjutna placeringar bland Sverigeeliten. Seriespelet har bedrivits allt sedan klubben startade och som högst nått div 2-status i början av 80-talet. I slutet av 70 och början av 80-talet hade klubben en storhetsperiod där framförallt ungdomsspelarna Katarina Hilltorp och Ewa Johansson fanns med i Sverigetoppen av ungdomsspelare.Under 90-talets andra hälft hade klubbens sin kanske största period genom Anna-Karin Josefsson, Emelie Svenningsson och Nicklas Johansson som erövrade många DM-medaljer, framskjutna SM-placeringar och några landslagsuppdrag. Under den inledande delen av 2000-talet var det framförallt Christoffer Tegnhammar som gick i spetsen för flera duktiga ungdomar. Och under decenniets sista år har Stina Runesson och Jessica Sjören varit dominerande med DM-tecken och närhet till den absoluta Sverigeeliten i ungdomklasserna.
Medlemsantalet har genom åren pendlat mellan 50 – 150 medlemmar.
Målet för klubben är att utifrån de resurser som finns ge alla möjlighet att pröva sporten badminton. Alla är lika välkomna till klubbens verksamhet oavsett om man vill bedriva badminton som motion eller man vill satsa på badminton som elitidrott.

Wåge Josefsson

ordf.